in

Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen

Helpen buikspieroefeningen je buik vet te verbranden?

Bepaalde buikspieren of buikspieroefeningen zijn een symbool geworden van fitness en gezondheid. Om deze reden staat het internet vol met informatie over hoe je een six pack kunt bereiken. Veel van deze aanbevelingen hebben betrekking op oefeningen en apparaten die gericht zijn op de buikspieren. Deze methoden stimuleren je buikspieren om buik vet te verbranden. Ze zijn echter niet zo effectief als sommigen van ons misschien denken. Dit artikel legt alles uit wat je moet weten over buikspieroefeningen en buikspieroefeningen.

Wat zijn buikspieren?

Buikspieren helpen je hart te stabiliseren. Ze helpen ook je ademhaling, laten beweging toe, beschermen je interne organen en zijn verantwoordelijk voor posturele ondersteuning en balans.

De 4 hoofdbuikspieren

Het is belangrijk om kracht te behouden in al deze spieren. Sterke buikspieren kunnen de houding en het evenwicht helpen verbeteren. Ze kunnen ook helpen rugpijn te verminderen en de flexibiliteit te vergroten. Kun je van buikspieren afvallen? Hierover straks meer eerst even een video!

Er zijn twee soorten buik vet

Overtollig buik vet of buik vet wordt geassocieerd met een hoger risico op insulineresistentie, type 2-diabetes en hartaandoeningen. Abdominale obesitas is ook een van de hoofdoorzaken van het metabool syndroom. Echter, niet alle buik vet is gelijk gemaakt. Er zijn twee soorten – onderhuids vet en visceraal vet.

Onderhuids vet

Dit is het type vet dat je kunt knijpen. Het zit onder de huid, tussen je huid en spieren. Subcutaan vet is niet direct gerelateerd aan het metabole risico. In gematigde hoeveelheden zal het risico op ziekte niet dramatisch toenemen.

Visceraal vet

Dit type vet bevindt zich in de buikholte rond uw interne organen. Het is gekoppeld aan het metabool syndroom en gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2 en hartaandoeningen. Visceraal vet is hormonaal actief. Het geeft verbindingen vrij die verschillende ziekte gerelateerde processen in het menselijk lichaam beïnvloeden.

Een sterke gespierde buik hebben is niet alles

Het trainen van je buikspieren zal ze versterken. Echter, draaien, crunchen en zijbuigen zullen je buikspieren niet zichtbaar maken als ze bedekt zijn door een dikke laag vet. Indien aanwezig in grote hoeveelheden, zal subcutaan (onder de huid) vet voorkomen dat u uw buikspieren ziet. Om gedefinieerde buikspieren of een sixpack te hebben, moet u zich ontdoen van onderhuids vet uit uw buikstreek.

Verbranden buikspieroefeningen echt vet?

Veel mensen doen buikspieroefeningen omdat ze buik vet willen verliezen. Het bewijs suggereert echter dat gerichte buikspieroefeningen niet erg effectief zijn. De term “spotreductie” verwijst naar de misvatting dat je op één plek vet kunt verliezen door dat deel van je lichaam te oefenen. Het is waar dat oefeningen met spottraining je “de brandwond voelen” terwijl spieren groeien en versterken. Studies tonen echter aan dat ze je niet zullen helpen buik vet te verwijderen.

Eén studie volgde 24 mensen die gedurende 6 weken vijf dagen per week buikspieroefeningen deden. Deze training alleen verminderde het onderhuidse buik vet niet. Een andere studie testte de effecten van een sit-up-programma van 27 dagen. Het bleek dat noch de vetcelgrootte noch de onderhuidse buik vet dikte daalde. Dit geldt niet alleen voor de buikstreek.

Het is van toepassing op alle delen van het lichaam. Bijvoorbeeld, een onderzoek vroeg de deelnemers om 12 weken van weerstandstraining af te maken, waarbij alleen hun niet-dominante arm werd beoefend.

Ze bepaalden onderhuids vet voor en na het programma en ontdekten dat deelnemers vet verloren door hun hele lichaam, niet alleen in hun getrainde armen. Verschillende andere onderzoeken hebben vergelijkbare resultaten opgeleverd.

Sommige studies zijn het er echter niet mee eens

Sommige onderzoeken lijken de bovenstaande resultaten te tegenspreken. In één studie werd getest of vlekreductie het vetgehalte van de onderhuidse arm verminderde. Het bleek dat oefening in een specifiek deel van de arm het vet in dat gebied verminderde. Een andere studie onderzocht of de locatie van het onderhuidse vet van belang was. Het vergeleek onderhuids vet naast werkende spieren naar vet naast rustende spieren.

Interessant is dat, ongeacht hoe intens de oefening, de bloedstroom en vetafbraak hoger waren in het onderhuidse vet dat dicht bij de actieve spieren lag.Niettemin kunnen de methoden of meettechnieken die in deze onderzoeken worden gebruikt de oorzaak zijn van de tegenstrijdige resultaten.

De beste buikspieroefeningen voor vetverlies

Een van de redenen waarom gericht vetverlies niet werkt, is omdat spiercellen het vet in vetcellen niet rechtstreeks kunnen gebruiken. Vetmassa moet worden afgebroken voordat het de bloedbaan kan binnendringen. Dit vet kan overal in het lichaam komen en niet alleen van het lichaamsdeel dat wordt uitgeoefend. Bovendien is sit-ups en crunches niet bijzonder effectief voor het verbranden van calorieën.

Welke oefeningen moet je doen?

Regelmatige lichaamsoefeningen zullen je metabolisme versnellen en calorieën en vet verbranden. Aerobe oefening (cardio) kan ook effectief zijn bij het richten van visceraal buik vet. Intensiteit speelt ook een rol. Matige of hoge intensiteitsoefeningen kunnen de buikvetmassa verminderen in vergelijking met aerobische oefeningen met een lage intensiteit of krachttraining. Bovendien moet u vaak oefenen als u significante resultaten wilt behalen.

Doe bijvoorbeeld matige intensiteit cardio gedurende 30 minuten, vijf dagen per week, of hoge intensiteit cardio gedurende 20 minuten, drie dagen per week. De spierveranderingen die plaatsvinden in reactie op lichaamsbeweging bevorderen ook vetverlies. Met andere woorden, hoe meer spiermassa je bouwt, hoe meer vet je verbrandt.

Het combineren van meerdere soorten buikspieroefeningen kan effectief zijn

Intermitterende oefening met hoge intensiteit is een andere benadering waarvan is aangetoond dat het lichaamsvet efficiënter vermindert dan standaard aerobe oefening. Deze oefening is een type van intervaltraining die korte perioden van intensieve training combineert, gevolgd door iets langere maar minder intense herstelperioden.

Aspecten van de oefening die het effectief maken omvatten onderdrukking van eetlust en meer vetverbranding tijdens en na het sporten. Bovendien bleek het combineren van weerstandstraining en aerobe oefeningen effectiever te zijn dan aerobe oefeningen alleen.

Dieet tijdens buikspieroefeningen

Het veranderen van uw dieet is de sleutel tot het verliezen van lichaamsvet. Je hebt misschien het gezegde gehoord: “Buikspieren worden gemaakt in de keuken, niet in de sportschool. ” Er is waarheid, want goede voeding is essentieel als je lichaamsvet wilt verliezen.

Verminder om te beginnen uw inname van bewerkte voedingsmiddelen. Deze zitten meestal vol met suiker en high-fructose glucosestroop. Het eten van te veel suiker kan gewichtstoename veroorzaken en het risico op stofwisselingsziekten verhogen.

In plaats daarvan focus je op het consumeren van grotere hoeveelheden eiwit. Diëten met een hoog eiwitgehalte zijn in verband gebracht met grotere gevoelens van volheid die zich kunnen vertalen naar een lagere calorie-inname.

Een studie van mannen met overgewicht en obesitas toonde aan dat wanneer eiwit 25% van hun calorie-inname uitmaakte, de eetlustbeheersing en het gevoel van volheid met 60% toenamen.

Limiteer uw eetgedrag

Bovendien kan een eiwitinname van ongeveer 25-30% van uw dagelijkse calorieën uw metabolisme met maximaal 100 calorieën per dag verhogen. Het verhogen van uw vezelinname is een andere goede strategie voor gewichtsverlies. Groenten met een hoog oplosbare vezel hebben aangetoond te helpen bij het afvallen. Ze kunnen het gevoel van volheid doen toenemen en de calorie-inname in de tijd verminderen.

Portiecontrole is een ander effectief hulpmiddel, omdat het aantonen van voedselinname gewichtsverlies kan veroorzaken. Wanneer u hele voedingsmiddelen, meer vezels, meer eiwitten en uw porties inneemt, is de kans groter dat u minder calorieën binnenkrijgt. Het bereiken van een langdurig calorietekort is cruciaal voor het verliezen van gewicht en buik vet. Studies tonen aan dat mensen buik vet kunnen verliezen door middel van matige of intensieve aerobe oefeningen, mits ze een calorisch tekort hebben.

Buikspieroefeningen

Geef een reactie

Fruit dieet

Fruit dieet

kerstverhaal 2017

Kerstverhaal 2017